Ronald Knappers

Ondergrondse parkeergarage Garenmarkt, Leiden

De bouw van de 5 laagse parkeergarage aan de Garenmarkt in Leiden is in volle gang en kan live worden gevolgd via https://images.webcam.nl/garenmarkt01uur.jpg

Sinds jaar en dag was de Garenmarkt een kaal parkeerplein zonder goede pleinwanden. Een aantal jaar geleden is door de gemeente een project opgestart om van de Garenmarkt een aantrekkelijke entree voor de binnenstad te maken, met moderne en comfortabele parkeervoorzieningen. Samen met diverse ontwikkelaars hebben we de mogelijkheden onderzocht voor de realisatie van een parkeergarage onder de Garenmarkt, al dan niet met bovengrondse bebouwing met woningen en winkels. Ook het belang van de evenementenfunctie van het plein is hierin meegenomen. Het plan dat nu wordt gerealiseerd is samen met Dura Vermeer Besix ontwikkeld en omvat een garage met 5 parkeerlagen voor 425 auto’s en een bovengronds entreepaviljoen. De positionering van het entreepaviljoen herstelt de historische contouren van de oorspronkelijke bebouwing en begrenst het plein. Het plein blijft verder vrij voor evenementen. De parkeergarage krijgt veel daglicht tot diep onder de grond, open en heldere parkeervloeren, geavanceerde lichtlijnen en een kleurrijke, hoogwaardige afwerking. De garage is open en toegankelijk en werkt letterlijk als een rode loper voor het bezoekend publiek.

Parkeren wordt deel van de beleving van een bezoek aan Leiden.

 

 
Status in uitvoering 2017-2019
Architecten Ronald Knappers
Opdrachtgever(s) Dura Vermeer Besix
Gerelateerd

De nieuwe hoofdpost veiligheidsregio Drenthe in Assen is eind 2013 in gebruik genomen en biedt huisvesting aan de brandweer, GGD en hulpverleningsdienst met crisiscentrum. Het gebouw is een herkenbaar baken aan de rand van de stad.

In 2011 heeft de gemeente Assen voor dit project een design & build aanbesteding uitgeschreven. De aanbesteding is op basis van het ontwerp van het team van Koopmans Bouw winnend afgesloten en aansluitend uitgewerkt en gerealiseerd.

Het gebouw is compact, efficiënt en duurzaam ontworpen (EPC 0,6, GPR-score 8,0). De hoofdmassa is eenduidig en herkenbaar. De kantoren bevinden zich in het rechthoekige gebouwdeel, dat zich richting de snelweg (A28) orienteert. In de ronding is de brandweerremise ondergebracht. Hier staan achter transparante overheaddeuren de brandweerauto's opgesteld. 

De drie organisaties zijn ondergebracht in goed herkenbare, eigen gebouwdelen. Op de middelste laag, in het hart van het gebouw, bevindt zich het hoge Atrium Plaza met het restaurant en het vergadercentrum. Alle gebruikers zijn daar omheen georganiseerd. Vanuit het atrium is er zicht op de binnenplaats waar geoefend wordt door de brandweer. De gedeeltelijke integratie van de organisaties en het Nieuwe Werken hebben centraal gestaan bij de opzet van het gebouw.

www.brandweer.org

‘PUUR WONEN’ ; het winnend woonconcept voor de Kloplocatie in Alphen aan den Rijn

Samen met Bemog Projectontwikkeling hebben wij een visie ontwikkeld voor de Kloplocatie fase 3 in Alphen aan den Rijn. De locatie is het sluitstuk van de woonwijk Kerk en Zanen. Het ligt aan de rand van het Groene Hart, met prachtige zichtlijnen op de polders. Vanaf de N11 wordt de randbebouwing het eerste gezicht van Alphen aan den Rijn.

Voor deze locatie is een duurzaam plan ontwikkeld (nul op de meter), dat qua architectuur naadloos past binnen de groene omgeving. Het ‘Puur Wonen’-concept bestaat uit 40 terrasappartementen, 20 waterwoningen, 16 geschakelde villa’s, een nuts- en wijkvoorziening en een gebouwde parkeervoorziening. De randbebouwing met de geschakelde waterwoningen en de twee appartementengebouwen vormt de groene begrenzing van het polderlandschap van het Groene Hart. Het groen van de polder wordt visueel doorgetrokken in de bebouwing door elk appartement een eigen (terras)tuin te geven. De geschakelde villa’s worden gevarieerd gepositioneerd en zullen aan de hand van koperwensen worden aangepast.

In opdracht van Portaal ontwikkeling hebben wij in 2004 een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt voor het gebied tussen de Diamantlaan en de spoorlijn Leiden - Den Haag. De bestaande krappe portieketageflats hebben plaats gemaakt voor eenzelfde aantal levensloopbestendige woningen, variërend van eengezinswoningen tot appartementen in een toren van 14 lagen. Het plan is opgedeeld in 3 bouwblokken, met ieder een eigen kleur metselwerk, rondom een groene binnenhof. Het plein met toren sluit aan op het bestaande winkelcentrum

In het wooncomplex zijn verspreid over alle drie de woonblokken diverse zorg- en maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Bewoners parkeren onder de binnentuinen van de gesloten bouwblokken in twee parkeergarages. Geluidwerende maatregelen in de woningen langs het spoor en de uitvalswegen beperken de overlast van verkeer. Door de toegepaste woningtypologieën kennen de blokken alleen maar voorkanten.

Het plan is gerealiseerd in 2012.

Het voormalige artilleriedepot met binnenterrein aan de Paardenmarkt in Delft, een Rijksmonument is volledig gerenoveerd en gerestaureerd. De gebouwen zijn geschikt gemaakt voor bewoning, huisvesting van startende (techniek)bedrijven, horeca, vergaderplekken en parkeren (beperkt). De centrale hof krijgt een prachtige tuin die werkt als openbare ruimte voor de hele binnenstad. Binnen het complex zal dit de plek zijn waar mensen elkaar tegenkomen en elkaar zullen inspireren.